20080828

lapan


dalam subject ecology, apa yang saya pelajari adalah theory yang tidak ada kata putus. membaca journal atau buku ecology kadang kala memeningkan kepala untuk menerima pendapat yang yang berbeza-beza tentang sesuatu perkara. sukar sebenarnya untuk mentafsir alam dengan akal fikiran semata. syukur, dalam kelas yang sangat ramai (dibandingkan subject botany lain yang pernah saya ambil), saya ada kefahaman yang lebih dari orang lain. kefahaman tentang penciptaan alam oleh Allah yang penuh keindahan dan keajaiban, yang bukan hanya theory-theory yang diciptakan untuk memenuhi kepentingan diri. ilmu yang Allah kurniakan pada manusia hanyalah sedikit, Allah jualah yang mengetahui setiap butir ciptaan-Nya. dan kepada-Nyalah kembali segala sesuatu. dalam ecology, pelbagai approach digunakan untuk menimbang tara teori yang dihasilkan. dalam satu approach terdapat pelbagai kaedah yang berbeza. hasilnya, pemikiran manusia adalah terhad. interaksi alam sangat complex dan sangat sukar untuk difahami. inilah yang menarik tentang ecology. kebebasan untuk menilai, menerima atau menolak hipotesis, dan experiment yang memerlukan kesabaran (seperti mengira dan mengenal pasti species invertebrate yang beratus ekor)

kalau bukan experiment ecology juga saya perlu mengira invertebrate ini

housemate yang tidak membayar sewa rumah dan bil air

bukanlah subject ecology yang hendak ditekankan. jadi, anda perlu membaca dengan fikrah yang sama seperti fikrah saya menulis.


manusia sangat berbeza. Allah ciptakan manusia berbillion, setiap satu dari berbillion tidak sama dengan satu yang lain. akidah telah menyatukan manusia yang berbeza-beza ini dengan satu ikatan yang sangat kuat. kerana manusia berbeza, approach untuk individu berlainan adalah berbeza. untuk menyampaikan kefahaman akidah ini memerlukan approach yang berbeza-beza untuk individu yang berbeza. satu individu juga punya perubahan zahir dan batin pada setiap masa. amat penting untuk betul-betul memahami individu tersebut. tidak semestinya jika dia seorang yang serious dia tidak boleh menjadi keanak-anakan. atau mungkin seorang yang serious mahu juga dilayan seperti seorang ibu melayan anaknya. begitu juga vice versa.


matlamat kita sama. kita hendak menuju matlamat itu. kita berusaha bersungguh-sungguh untuk melihat kebangkitan Islam. bila direnung kembali, hidup saya sangat menarik (walau zahirnya orang melihat bosannya hidup ...........) lembaran masa hadapan seperti terpampang di depan mata, lembaran hasil visual sirah dan sejarah lampau. juga melihat kesungguhan mereka yang telah lama. ingin sesangat-sangatnya untuk berada dalam bahtera penyelamat ini. sama-sama bertarung menongkah arus kuat, membantu, setia, faham, dan bangkit kembali walau sejuta kali jatuh, serta bertahan. kepada Allah dipohon kekuatan untuk gagah berlari pada jalan penuh onak duri, biar kaki kebal tidak merasa yang dipijak, biar hati tidak keluh kesah pada perkara-perkara kecil. pertarungan dan perjuangan hanya untuk Allah semata. insyaAllah.


No comments: