20100415

empat puluh sembilan

saya tinggal agak lama di rumah, kali terakhir sebelum masuk asrama penuh. banyak yang berubah. rumah semakin banyak di kampung ni. orang-orang muda pun sudah bertambah-tambah. kampung saya bukan kampung tradisional, kebanyakkannya berhijrah ke sini sekitar tahun 1980-an. mereka adalah pegawai kerajaan ketika itu. jadi di sepanjang jalan kampung ini, kebanyakkannya pesara kerajaan. rumah besar-besar, tinggal seorang diri. yang tidak menariknya, setiap hari mesti ada kes pecah rumah. ada yang sudah kali ke-10. rumah saya tidak terkecuali. entah apa silapnya didikan anak muda di sini.

satu perkara lagi, kampung ini adalah tanah rizab orang melayu, tapi salakan anjing kalah kampung cina. anjing yang berkeliaran akan tinggal di mana-mana rumah yang dia berkenan. ada tuan anjing peluk cium anjing-anjing mereka.

antara yang perlu ditambah di sini, sehingga kini saya hanya kenal kurang lima orang jiran saya. sanagat memalukan. dan ramai orang kampung ini tidak mengenali saya.

No comments: