20090222

dua puluh

indahnya Allah menciptakan manusia dengan pelbagai pilihan. di awal pagi ada pilihan untuk bangun atau menarik selimut kembali, tetapi sang ayam tatkala subuh harus berkokok membangunkan manusia yang masih liat dengan pelbagai alasan untuk tidur kembali. siang menampakkan rupa, si ayah akan sibuk bertanya menu yang akan dimasak pada hari itu. si ibu sejak awal lagi sedang menggoreng jemput-jemput pisang. begitu banyak pilihan baju yang akan dipakai ke kelas, baju kurung hijau atau baju kurung jingga atau hanya berjubah hitam. termasuklah pilihan besar pada persimpangan di satu-satu masa dalam kehidupan. umpamanya tempat belajar, kos pengajian, mungkin juga calon suami tatkala usia mencecah suku abad. manusia memang perlu membuat pilihan. kadang-kadang ia hanya common sense tetapi selalunya sedikit ilmu dan pengalaman akan mematangkan setiap tindakan.

apabila bersoal tentang pilihan yang akan mencorakkan kehidupan, ia antara dua, di mana hasilnya ke syurga atau ke neraka. besarnya peranan untuk membuat pilihan, walau sekecil-kecil pilihan. walau hanya membuat ingin membeli sabun di pasaraya. hanya satu sabun yang akan terpilih namun pilihan itu akan memberikan hasil yang besar.

Rasulullah SAW telah mengajarkan tentang method membuat pilihan

Jabir r.a. berkata: Rasulullah telah mengajarkan kepada kami istikharah dalam segala urusan kami sebagaimana ia mengajarkan sesuatu dari Al-Quran, maka nabi bersabda: Apabila salah seorang di antara kamu akan mengerjakan sesuatu, hendaklah ia solat dua rakaat. kemudian membaca doa: Ya Allah saya meminta pilihan-Mu menurut pengetahuan-Mu, dan saya mengharap dengan kekuasaan-Mudan saya mohon dari kurnia-Muyang besar, sesungguhnya Engkaulah yang kuasa dan saya tidak berkuasa. dan Engkau yang mengetahui sedang aku todak mengetahui. Engkau Ya Allah mengetahui segala yang ghaib, ya Allah jika engkau mengetahui bahawa urusan ini baik bagiku, di dalam agamaku dan penghidupanku serta akibatnya baik yang segera mahupun yang akhir, maka takdirkanlah bagiku, dan mudahkanlah untukku, kemudian berkatilah bagiku di dalamnya. Dan jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini ,berbahaya bagiku, dalam agamaku dan penghidupanku serta akibatnyayang segera atau yang terakhir maka hindarkalah ia daripadaku, dan jauhkan diriku daripadanya. dan tentukanlah yang baik untukku, bagaimanapun adanya. kemudian puaskan hatiku dengan kebaikan itu (Bukhari)

Ia bukan semata-mata pilihan, ia adalah kebergantungan manusia pada Allah, mengaplikasikan konsep tawakal, dan redha dengan segala ketentuan. Biarlah kehidupan ini berlalu dengan kepercayaan yang sebenar-benarnya pada kekuasaan Allah dan mengharapkan setiap pergerakan, nafas, penglihatan, pendengaran, percakapan adalah hidayah Allah. mengharap dengan sangat Allah memberikan segala yang terbaik untuk diri dan agama. ia adalah kedua-duanya.

Ya Allah sesunggunya Engkau mengetahui segala-galanya. Engkau telah mewajibkan atas diri-Mu sifat-sifat-Mu dalam asma'-Mu. Engkau jualah yang memegang hati ini. kepada-Mu aku serahkan kehidupanku, terimalah aku...

No comments: